Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pionki: darmowy, samorządowy autobus w pełnym kursie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
31-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Maciej Mikulski

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Pionki: darmowy, samorządowy autobus w pełnym kursie
fot. Google Maps
Pionki to kilkunastotysięczne miasto w województwie mazowieckim, powstałe przy dawnych Zakładach Tworzyw Sztucznych „Pronit”. Choć są dwa razy większe od pobliskiego Zwolenia, będącego siedzibą powiatu, muszą zadowolić się jedynie własną gminą. Mimo tego miejscowość znalazła swój sposób na skuteczne zorganizowanie miejskiego transportu. Jaki? Zachęcamy do lektury wywiadu!

Maciej Mikulski, Transport-Publiczny: Wiele mniejszych miast nie podejmuje się organizowania własnego transportu publicznego, tymczasem w Pionkach, nie dość, że kursuje autobus miejski, to jeszcze można nim podróżować bezpłatnie. Skąd taki pomysł?

Łukasz Miśkiewicz, Burmistrz Pionek: Wprowadzenie bezpłatnych przejazdów było jedną z decyzji, która - mimo ograniczeń finansowych - przyniosła zauważalny efekt. Od tego momentu obserwujemy systematyczny wzrost liczby pasażerów, co potwierdza, że dostępność usług jest czynnikiem zachęcającym do rezygnacji z transportu indywidualnego na rzecz komunikacji zbiorowej. Dla wielu mieszkańców, zwłaszcza młodzieży, seniorów i osób o niższych dochodach, to codzienna potrzeba, a nie przywilej.

Proszę powiedzieć nieco więcej o tym, jak zorganizowana jest komunikacja miejska w Pionkach.

Miasto Pionki zleca realizację usług przewozowych spółce ekoPionki Sp. z o.o., która jest w 100% własnością gminy. Jest to świadomy wybór - w ramach samorządowej swobody gmina zdecydowała się powołać spółki prawa handlowego z udziałem majątku komunalnego, które realizują zadania publiczne o szczególnym znaczeniu. Obok ekoPionki, funkcjonuje również Przedsiębiorstwo Wodno-Kanalizacyjno-Ciepłownicze. Spółka ekoPionki, oprócz działalności w zakresie utrzymania porządku w mieście, odpowiada za realizację usług komunikacji miejskiej w ramach zadań własnych gminy.

Obecnie Gmina Miasta Pionki finansuje komunikację miejską w kwocie 12 152 złotych netto miesięcznie. Obsługę jednej linii realizuje jeden autobus, który każdego dnia przewozi około 200 pasażerów. Jest to stosunkowo skromna skala działalności, ale odpowiada aktualnym potrzebom i możliwościom budżetowym miasta. Wierzę jednak, że inwestycje w rozwój systemu transportowego, nawet oparte na prostych rozwiązaniach, mają kluczowe znaczenie dla przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu - szczególnie w mniejszych miastach takich jak nasze.

Wspomniał Pan o inwestycjach transportowych, proszę lekko rozwinąć ten temat.

Inwestycje w obszarze transportu publicznego i infrastruktury oceniam realistycznie umiarkowanie pozytywnie. Staramy się działać odpowiedzialnie, równoważąc ambicje rozwojowe z możliwościami budżetowymi. Choć nie możemy pochwalić się wielkimi projektami infrastrukturalnymi, sukcesywnie poprawiamy stan nawierzchni dróg gminnych, modernizujemy wybrane odcinki sieci drogowej oraz podejmujemy prace utrzymaniowe z uwzględnieniem bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

Czy zatem - Pana zdaniem - potrzeby komunikacyjne pionczan są dobrze zaspokajane?

Potrzeby transportowe mieszkańców oceniam jako zaspokajane na poziomie dobrym, choć jestem świadomy, że wiele pozostaje do poprawy – szczególnie w zakresie częstotliwości kursów, komfortu pojazdów oraz dostępności przystanków.

Jakie cele w obszarze transportu stawia sobie miasto?

Naszym celem jest dalsza profesjonalizacja transportu publicznego, zwiększenie jego niezawodności i przyjazności. W przyszłości planujemy między innymi ubiegać się o zewnętrzne środki na zakup nowego autobusu, rozwijać elementy infrastruktury rowerowej, poprawiać dostępność przestrzeni publicznych dla osób o ograniczonej mobilności.

Zakup nowego autobusu to jedno z głównych wyzwań, przed którym stoimy. Obecnie eksploatowany pojazd, choć nadal funkcjonalny, nie spełnia już oczekiwań w zakresie komfortu, efektywności i ekologii. Koszty zakupu nowoczesnego taboru są znaczące, dlatego intensywnie poszukujemy źródeł dofinansowania - zarówno krajowych, jak i unijnych.

Czy poza komunikacją miejską, miasto podejmuje działania promujące zrównoważony transport?

Promowanie ekologicznych form przemieszczania się to dla nas nie tylko modne hasło, ale rzeczywisty kierunek działań. Obejmuje on: rozbudowę i modernizację infrastruktury pieszo-rowerowej, promocję transportu publicznego, działania edukacyjne (szkoły, kampanie lokalne), dążenie do wymiany taboru na bardziej ekologiczny (np. niskoemisyjny autobus). Wszystko to przy ograniczonym budżecie wymaga ogromnej odpowiedzialności i gospodarności.

Mieszkańcy Pionek, którzy nie korzystają z samochodów osobowych, najczęściej przemieszczają się pieszo lub korzystają z komunikacji miejskiej. Miasto ma zwarty układ przestrzenny, co sprzyja ruchowi pieszemu. Z tego względu bardzo dużą wagę przykładamy do jakości chodników, oświetlenia i bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej.

Jakie Pionki chciałby Pan widzieć pod koniec obecnej kadencji?

Jako Burmistrz chciałbym, aby Pionki pod koniec obecnej kadencji były postrzegane jako miasto z lepszym i bardziej dostępnym transportem publicznym, z nowym, nowoczesnym autobusem w taborze miejskim, z zadbaną infrastrukturą drogową i pieszą, z aktywnie promowaną kulturą mobilności ekologicznej.

Nasze działania muszą być dostosowane do realnych możliwości finansowych, ale nie oznacza to rezygnacji z ambicji. Wierzę, że nawet przy ograniczonym budżecie można realizować mądrą politykę transportową, która służy mieszkańcom, dba o środowisko i buduje pozytywny wizerunek miasta.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

Komunikacja

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

UM Gorzów Wielkopolski 20 stycznia 2025

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

Komunikacja

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

UM Gorzów Wielkopolski 26 czerwca 2024

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Komunikacja

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Jakub Rösler 04 czerwca 2024

Elektrobusy i bezpłatna komunikacja miejska w Złotoryi

Komunikacja

Zobacz również:

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

Komunikacja

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

UM Gorzów Wielkopolski 20 stycznia 2025

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

Komunikacja

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

UM Gorzów Wielkopolski 26 czerwca 2024

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Komunikacja

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Jakub Rösler 04 czerwca 2024

Elektrobusy i bezpłatna komunikacja miejska w Złotoryi

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij